woensdag 23 maart 2011

Een uitgebreider update

Hi guys,

Ik dacht, het is wel even tijd om wat te vertellen over enkele zaken hier, zodat jullie weten waar ik zoal mee bezig ben he.
Eerst en vooral over werk. Ik werk dus voor iSupport en voor Onexus. De eerste is de managementorganisatie die 3 bands managet (Heels Over Head, Abdus en Luminati). Daarvoor krijg ik af en toe verantwoordelijkheden, bijvoorbeeld om een marketingplan op te stellen en uit te voeren, maar vooral meegaan naar optredens en daar de managementtaken te vervullen (netwerking, sponsoring, betaling...). Omdat dit tijdens de optredens niet zo van toepassing is, mag ik vaak meehelpen met het licht en het geluid. Voor andere optredens die via iSupport lopen (trio's, duo's...) ga ik soms mee als soundengineer. Je kan het je wel voorstellen, ik weet wel iets van geluid, maar om volledig soundengineer te spelen ben ik nog niet genoeg onderwezen. Daarvoor moet ik eerst meer meewerken met Thomas, Mathias en Mathieu :p. Neen ik red me wel, en ik krijg het geluid nu wel al goed op mijn alleen.

Omdat deze taken eigenlijk weinig met Sociaal Werk te maken hebben, moet ik mij meer focussen op Onexus. Onexus is een vormingsorganisatie die workshops geeft voor muzikanten, managers, labels en dergelijke meer in verband met de muziekindustrie. De organisatie biedt music business education en music business solutions aan. Mijn rol in dit alles zal zijn dat ik een nieuw vormingstraject opstart in de township Kwamashu bij Durban. Ik moet het zelf nog erg goed bekijken, want dit is niet gemakkelijk. Ik werk van thuis uit en kan heel moeilijk naar deze plaats geraken. Ook is het niet aan te raden op mijn alleen de township binnen te wandelen. Ik moet hiervoor dus nog oplossingen vinden. Misschien ga ik mee met mijn huisgenoten om een voorlopig brommerrijbewijs, waardoor ik mij dan met een gedeelde brommer kan verplaatsen.

Foto's van de omgeving hebben jullie al gezien via Facebook (en van mijn huis staan er ook op deze blog), maar ik beschrijf de buurt waarin ik verblijf toch nog een beetje meer. Mijn adres is 547 Oliver Lea Drive, Umbilo, Durban 4001, voor diegene die dat op google maps willen opzoeken. Het is een mooie omgeving met veel groen (lees palmbomen en exotische planten die je in België niet tegenkomt). Ik woon in een rustige buurt, wat zijn voor en nadelen heeft. Het voordeel is dat er weinig gangs in de buurt zijn die vandaliseren, inbreken in huizen en dergelijke meer. Het nadeel is dat er weinig mensen op straat zijn, en er dus weinig controle is. Wanneer je je alleen op straat begeeft, dan moet je wel opletten.
Als ik mijn straat naar beneden afloop, rechts door Umbilo Park ga, het brugje over het water neem en de autostrade oversteek, dan kom ik bij Southway Mall. Hier doe ik hoofdzakelijk mijn inkopen zoals eten en drinken. Dit is een goede 20 minuten stappen, de dichtstbijzijnde grocerystore. Ik kwam hier ook naartoe voor ik een USB-modem had, om het internet te gebruiken in een van de restaurants.

Als ik mijn straat naar boven op loop, en dan linksaf ga, kom ik na een half uurtje wandelen bij Gate 3 van Howard College. Dit is een GIGANTISCH complex van UKZN (University of KwaZulu-Natal), een van de 3 in Durban. In dit complex ben ik al meerdere keren verloren gelopen, en kom ik steeds bij andere gates uit, zoals Gate 10 of Gate 14. Rondom deze afdeling liggen hele residentiewijken voor studenten, volledig ommuurd en beveiligd.

Als ik naar de stad wil, dan moet ik een taxi nemen. Ze hebben hier wel normale taxi's zoals wij die kennen, maar die noemen hier cabs. Een taxi is een van de meest gebruikte transportmiddelen in Durban. Het zijn kleine busjes, die tussen 13 en 16 mensen kunnen vervoeren. Je betaalt er R5 voor. Ze leggen een bepaald traject af, zoals gewone bussen (die ze hier ook hebben trouwens), en je roept 'Bus Stop' als je eraf wil. Deze manier van transport heb ik ook reeds enkele malen gebruikt.
De stranden liggen zo goed als in het midden van de stad. Wanneer ik naar Durban downtown rijd met zo een taxi, dan stap ik af in het centrum en stap de rest naar het strand. Er is niet echt een dijk, maar wel een hele rij hotels die de stranden van het drukke stadscentrum scheiden. De golven zijn hier magnifiek, hoewel ik nog niet de kans heb gehad om te surfen. Ik hoop dat we zondag meer geluk hebben. Dit gedeelte van de kust is het meest toeristische in Durban. Als je van Suncoast, helemaal in het noorden naar Ushaka stapt, helemaal in het zuiden, net boven de inham van de haven, dan doe je er ongeveer een uurtje over.

Het weer is hier nog steeds hetzelfde, tussen 25 en 30 graden en zonnig. Hoewel het vorige week vrij veel bewolkt is geweest. Zolang ik niet teveel in de zon loop heb ik niet teveel last van de warmte, maar ik houd wel een handdoek bij de hand om mijn zweet af te vegen. Ook 's nachts blijft het warm en zijn de temperaturen zalig. Vorige vrijdag zat ik met Mkoma, mijn huisgenoot, op een terrasje tijdens zo een warme avond. Zalig gewoon... met een frisse pint. Ik ga hier jammer genoeg niet veel uit. Het is te gevaarlijk 's nachts op de straten en binnen blijven is hier de norm. Ik dring soms wel wat aan om dit te doorbreken, en soms lukt mij dat wel zoals vorige vrijdag. Dan gaan we naar een cafeetje. Stel u dus maar niet teveel partytime voor hier! Ik haal mijn amusement dan uit de stranden, het zomerse weer, de mogelijkheid om te surfen... Ohja en de Zuid-Afrikaanse ijscrème is de lekkerste die ik ooit heb gegeten. Chocolade kunnen ze hier niet maken, dus daar blijf ik af.

Genoeg voor vandaag, ik moet dan weer aan het werk.
Tot binnekort!
Stijn

8 opmerkingen:

  1. ik krijg zin om je te komen bezoeken Stijn. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Doen Thomas!
    Ge kunt mij dan direct ook wat basisuitleg geven over sound engineering... Ik kan het zelf ook uitzoeken, maar dat vergt meer tijd :p. Hoewel ik het goed door begin te hebben, zolang er geen amplifiers bij komen kijken en gelinkte monitors en dergelijke. Ik houd me dus bij de kleine performances.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. wayoo! kwil ook komen surfen!! kunde daar ergens een plank huren enzo!? tklinkt daar zalig!
    geniet ervan!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. yep planken te huur van R100 per uur (extreem duur) tot R150 per dag (goedkoper). Er zijn dus verschillende mogelijkheden, vooral afhankelijk van hoe dicht ze bij de zee liggen :p. Ik heb met mijn huisgenoot afgesproken dat ik hem zondag leer surfen...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Stijntje tklinkt echt heerlijk allemaal! Verdikke moest 't zo ver niet zijn, kzat daar al een week!:p Maaike telt ondertussen letterlijk de uren af, ik kan haar geen ongelijk geven! Spreek je ook al wat Afrikaans?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dat ijs wil ik wel graag eens proeven!! ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. I know Evita, moest het zo ver niet zijn... Ik mis mijn vrienden en dan zouden ze kunnen langskomen. Ik tel ook de, welja dagen af, ma tis nog maar 2 weken! Ik spreek geen afrikaans, eerder Zulu. Ik ken eigenlijk geen enkele blanke hier, buiten Marlijn (mijn stagementor).

    En Heleen, als ge dat ijs wilt proeven, dan moet ge naar hier komen vrees ik. Ik denk niet dat mama en papa plaats zullen hebben in hun valiezen. Hoe zit het met de keuken? Nog koud en stoffig :p?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Stijntje! Wij missen u hier ook hoor!

    't Was twee weekends geleden dus Rakwiweekend, en 't was een heerlijk zonnig weertje. Voor u zou het waarschijnlijk nog ijskoud geweest zijn, maar met een graad of 15 zijn wij hier momenteel al zeer tevreden.
    Vanavond is't ook nog eens repetitie met de Big Band, hopelijk wordt het wat productief.

    Doe nog maar keer zot!
    En c ya in juni!

    BeantwoordenVerwijderen